تأثیر قیمت گذاری دولت در بازار فولاد
نوشته شده توسط : hamiransteel

محمد حسین برخوردار عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات فولادی، بیان کرد: متأسفانه نزدیک به 40 سال است که دولتی ها بر قیمت گذاری کالاها دخالت دارند. به گزارش فولاد حامیران در اخبار بازار فولاد، نرخ گذاری محصولات توسط دولت طی چند دهه اخیر رواج داشته است و هم اکنون نیز ادامه دارد.

حسین برخوردار در ادامه اظهار کرد: قیمت گذاری های دستوری در صنعت فولاد، رانت خواری را رواج داده است. مهم ترین عواقبی که این قیمت گذاری دارد، تأثیرگذاری بیش از اندازه نرخ ارز بر کالاها می باشد که موجب می شود قیمت ها با سرعت از محدوده حقیقی خود فراتر روند. این پدیده ای است که در اقتصاد ایران بارها شاهد آن بودیم.

وی با اشاره به مضرات دخالت دولت در فضای کسب و کار بخش خصوصی افزود: متأسفانه این دخالت ها موجب می شود تا تولیدکنندگان به این نتیجه برسند که تولید برایشان به صرفه نیست. این امر موجب می شود در گذر زمان نقدینگی کاهش یابد و در نهایت منجر به حذف تولیدکنندگان از چرخه اقتصادی شود. در نهایت کاهش تولید منجر به کمبود کالا خواهد شد و همانطور که طی ماه گذشته شاهد بودیم، این امر موجب افزایش بی رویه قیمت محصولات فولادی خواهد شد. طی چند ماه اخیر نیز، قیمت فولادهای آلیاژی با افزایش چشمگیری همراه بوده است.

حسین برخوردار با تأکید بر اهمیت حمایت از تولید کننده بیان کرد: اگر از تولیدکنندگان حمایت صورت گیرد، برای برنامه ریزی در حوزه افزایش ظرفیت تولید تشویق خواهند شد و برای افزایش تولید محصولات خود تلاش بیشتری می کنند. اگر دولت از قیمت گذاری محصولات دست بردارد، طرف عرضه و تقاضا قیمت کالاها را تعیین می کند از این رو شاهد بهبود وضعیت بازار خواهیم بود و دست سوداگران و دلالان از این صنعت کوتاه خواهد شد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهريور 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: